Hol, Hogyan érdemes továbbtanulni? Mit érdemes tanulni? Mik lehetnek a célországok?
2012-ben központi témává vált minden magyar középiskolában a továbbtanulás és a jövőkép kialakításának a kérdése. Nos, nézzük meg ebből a hat részből álló cikkcsokorból, hogy mégis mit érdemes csinálni, ha továbbtanulunk, ha nem. Tárjuk fel a lehetőségeket: Milyen munkát keresnek és milyet nem?
A legrosszabb talán a most érettségiző diákoknak lehet és nem biztos, hogy helyes ez feltételes módban írni. Játszik velünk a kormány? Hoffman Rózsa oktatásügyi miniszter asszony ténykedése óta soha nem volt a kedvelt emberek listáján, azonban a fiatalok körében nem volt ekkora az ellenszenv felé. Neki illetve a jelenleg regnáló pártnak köszönhetjük mindazt a sok kérdőjelet, ami az idén érettségiző diákok fejében keletkezett. Lehet, hogy úgy gondolták, ha már sok mindenből hiány van az országban, akkor legalább kérdőjelekből ne legyen. Nos, az iróniából vissza a Földre. Csökkentek a keretszámok és megugrottak a költségtérítések összegei. Nem mellesleg megcsappant az államilag támogatott helyek szám és az ún. fél-költségtérítéses helyek száma pedig olyan mintha fizetni kellene az „árváltozások" előtti teljes összeget. Nem kérdés, hogy ezzel a tehetős családok gyermekei lesznek előnyben, ami a motivációt az egyéb társadalmi rétegeknél csökkenteni fogja.
1. ábra Egy antihős a fiatalok szemében'
Kinek jó ez?
Sokakban felmerül tehát a kérdés, hogy ez miért, mire és kinek jó ez az egész? A kormányon lévő képviselők a szűrés hangoztatták legtöbbször, ugyanis meg vannak győződve, hogy emelkedni fog ettől a reformcsomagtól az ország illetve a tanulók színvonala. Burkoltan vagy olykor nyíltan is megmondták, hogy szükség nincsen selejtre. Kérdés, hogy egy 4,6-os tanuló annak számít e? A választ inkább ne firtassuk, mert ha „narancsos" filozófiával gondolkoznánk, még véletlenül csalódna újabban sok-sok diák.
Röghöz kötés
A „Mire kell figyelni?" kérdésnél figyelembe kell venni, ha az adott tanuló Magyarország valamelyik felsőoktatási intézményébe bekerül, akkor a 21. század röghöz kötésével fog a bejáratnál először találkozni. Egy szerződést kell majd aláírni, mely olyan megkötéseket fog tenni, mint példaképp 6-12 év közt itthon kötelező dolgozni tanulmányai után a diák. Az egyéb kis trükkökre és a kormány pénzszerzési játékára is nagyon figyelni kell nehogy a játékszer maga a tanuló vagy a család legyen.
Hogyan tovább?
Nem lehet megrémülni, hiszen sokaknak már ideje sincsen. El kell fogadni az adott helyzetet és előre kell nézni mindenkinek, hogy mi az, ami őt előre segítené az élet további szakaszaiban. A külföld az, ami sokakban lehetőségként merül fel. Tény, hogy magyar ember jobban tud munkát találni Nyugat- Európa szinte összes pontján, de nem szabad fejjel a falnak menni, mert komoly gondok is adódhatnak. Sorjában Ausztria, Németország, Hollandia, Belgium, Anglia, Észak-Európa és Dél-Európa lesz egyenként vagy párban bemutatva mindenkinek, hogy egyértelmű és hasznos segítséget kapjon mindenki. Fontos, hogy első gondolatként ne az álom, hanem a realitás legyen a vezetőpontunk. Kétségtelen, hogy eljött az az idő, amikor komoly fejtörés, taktikázás és cselesség kell ahhoz, hogy sikeres és szép jövőt tudjon felépíteni magának az ember. Érdekes immáron az is, hogy hiába az angol az ún. világnyelv, de a magyar emberek számára a német kezd egyre fontosabbá válni.
Ausztria a lehetőségek színhelye
A népszerű nyelvek közül ez az, ami utat ad Európa leggazdagabb és legkulturáltabb országába, Németországba és a nyugati szomszédhoz, a magyarbarát Ausztriához. Előfordulhat, hogy sokak számára sértő az a kijelentés, hogy a német és az osztrák társadalom tagjai nem hajlandó a piszkos munkát vagy az egyszerű munkát végezni, de ez így van. A magyaroknak ez az első lehetősége érvényesülni külföldön, ha a szamárlépcső első fokát nézzük. A takarító feladattól az egyéb hasonló munkákig elég a minimális beszédkészség és máris van munkája az embernek. A szállás azonban nagyon drága mindegy milyet keres az ember, olcsó nincsen. Így ez az a lépcsőfok, ahol a pénzgyűjtésre nem lesz alkalom, de a megélésre is. Ez miért jó? A válasz egyszerű: Az, aki fiatal, magas szinten németül beszél és tovább szeretne tanulni, az éppenséggel szinte ingyen tud tanulni az osztrák felsőoktatási intézményekben. Lám itt a kulcs, hogy miért is kell ez a német nyelv. Nem árt persze tudni, hogy a magyar oktatási rendszerben megtanult német nyelv nem elegendő legkevésbé sem egy kinti Egyetemen. A második lépcső egy nagyon érdekes része az egész osztrák életnek. Ismétlem magam ez csak arra, azokra vonatkozik, akik a fiatal más néven új generációhoz tartozik (16-22) . Ez az a szint, ahol te kedves Olvasó úgy döntöttél nem szeretnél Magyarországon maradni, de szeretnél valami hasznosat és jól jövedelmezőt csinálni. Ilyenkor két lehetőség közül lehet választani! Az egyik variáció az a kétkezű munka, ami nagyon megbecsült tevékenység nyugaton. Ez az, ami kis tőke esetén szépen lassan, okos megfontolt léptekkel egyre több pénzt hozhat. A másik lehetőség a magyarországi OKÉ-s képzés, ahol például a szállodamenedzseri papírral sokra lehet vinni. Innen egy konkrét példa: Tegyük fel, hogy megvan ez a képesítésünk és állást kapunk Dél-Tirol egy kellemes wellness szállodájában recepciósként. Van akkor havi 270-320 ezer forint fizetésünk, s mellé szállás és wellness lehetőségek a szállodában, amit általában biztosítanak a munkaadók. Ez az, ami egy járható út sokaknak. A harmadik variáció az az itthon továbbtanulókra vonatkozik. Egy jó képesítéssel sokszor nagyon könnyű elhelyezkedni, hiszen az osztrák-német felfogás a következő:" A honfitársamnak alapból többet kéne fizetni, de mivel itt van egy legalább ugyan olyan jó magyar, aki olcsóbban dolgozna, inkább őt veszem fel." – egy cégvezető gondolatai. A pénz tehát mindenhol nagy Úr és mivel ez esetben mindenki jól járna egyértelmű, hogy az adott munkát nagy eséllyel megkapja a magyar jelentkező.
Konklúzió
Még véletlenül sem illúzió tehát, hogy lehet okosan és ügyesen sikeressé és gazdaggá válni. A konklúziót szűrje le mindenki maga, hiszen ki milyen szemszögből közelíti meg ezt a témát. Azt azonban vita nélkül ki lehet jelenteni, hogy nem kérdéses, aki beszél németül és céltudatos az hamar boldogságra lelhet. A kérdés már csak annyi: Kinek mit jelent a boldogság?
Írta: Koschewnikoff-Szabó Kristóf